E3 Smochowice, Krzyżowniki, Ławica (lotnisko)
Teren ograniczony ulicami: Bukowską, granicą miasta Poznania,
ulicą Przygraniczną, południowym skrajem terenów zielonych jeziora Kierskiego,
zachodnim skrajem zabudowy ulicy Międzyzdrojskiej, ulicami: Słupską,
Polanowską, torami kolejowymi, ulicą Św. Wawrzyńca, aleją Polską (część
szczegółowa - mapa S/18).
1.
UWARUNKOWANIA ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO I OCHRONA DZIEDZICTWA
KULTUROWEGO
1.1.
Środowisko przyrodnicze
1.1.1
Geologia, ukształtowanie terenu, wody podziemne i powierzchniowe,
powietrze atmosferyczne
·
W skrajnej, zachodniej części podstrefy, znajduje się
niewielki obszar zasilający zachodni klin zieleni miasta Poznania.
1.1.2
Tereny zieleni
·
Zieleń towarzysząca ulicom i placom, zabytkowym
fortyfikacjom: Fort VII oraz zabudowie w tym: park przy folwarku Edwardowo przy
ulicy Bukowskiej (rejestr zabytków A393).
·
Cmentarz:
o
przy ulicy Lubowskiej.
1.1.3
Tereny leśne:
·
na terenie Fortu VII.
1.1.4
Tereny rolne:
·
ogrody działkowe:
o
„ROD M. Dąbrowskiej“ przy ulicy Bukowskiej,
(proponowany do zmiany funkcji w studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania - uchwała Rady Miasta Poznania
Nr XXII/276/III/99 z dnia 23 listopada 1999 r.),
o
„ROD Ubezpieczeniowiec“ przy ulicy Bukowskiej,
o
„ROD Nowa Przyroda“ przy ulicy Bukowskiej,
o
„ROD Energetyk II“ przy ulicy Bukowskiej, (proponowany
do zmiany funkcji w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego miasta Poznania - uchwała Rady Miasta Poznania Nr
XXII/276/III/99 z dnia 23 listopada 1999 r.),
o
„ROD II Armii Wojska Polskiego” przy ulicy Bukowskiej,
o
„ROD Nad Stawem” przy ulicy Bukowskiej,
o
„ROD Lotnictwa Polskiego” przy ulicy Bukowskiej,
o
„ROD Kadry WP i prac. cywil.“ w rejonie ulic Pilotów i
5 Stycznia,
o
„ROD Komuny Paryskiej“ przy ulicy Gorajskiej,
o
„ROD Szafirek“ przy ulicy Gorajskiej,
o
„ROD Wiepofama“ przy ulicy Gorajskiej,
o
„ROD K. Marcinkowskiego“ przy ulicy Dąbrowskiego,
o
„ROD Wichrowa“ przy ulicy Wichrowej,
o
„ROD Olszynka“ przy ulicy Sianowskiej – w likwidacji,
o
„ROD Zjednoczeni“ przy ulicy Dąbrowskiego – w
likwidacji.
1.1.5
Obszary i obiekty cenne przyrodniczo:
·
objęte formą ochrony przyrody:
o
Fort VII - element pierścienia fortyfikacji
poznańskich, projektowany obszar NATURA 2000 zgłoszony do zatwierdzenia przez
Komisję Europejską.
1.2.
Ochrona dziedzictwa kulturowego
1.2.1
Obszary i obiekty cenne kulturowo:
·
Objęte formą ochrony zabytków:
o
Fort VII
Colomb, Jeżyce,
o
„Folwark Edwardowo – dwór, park, czworaki” (część
północna) - założenie wydzielone z terenu dawnej wsi Ławica. Włączone do miasta
w 1940 r. Obejmuje willę, dom ogrodnika, bramę wjazdową i park.
o
W obrębie podstrefy mogą istnieć pojedyncze obiekty
wpisane do rejestru zabytków (aneks nr 1 rejestr zabytków nieruchomych – m.
Poznań, 2003 r.).
·
Nie objęte formą ochrony zabytków:
o
Krzyżowniki – wieś o czytelnym układzie przestrzennym z
założeniem dworsko-folwarcznym, należąca niegdyś do joannitów poznańskich.
Została włączona do Poznania w 1940 r. Obszar obejmuje układ wsi z
zabudową oraz zespół folwarczny składający się z dworu z 4 ćw. XIX w., domu
włodarza, budynków gospodarczych.
o
Zespół poprzemysłowy - Młyn przy ulicy Słupskiej –
zespól powstał w latach 30 – tych XX w. W jego skład wchodził młyn, dom
młynarza i zabudowa gospodarcza.
2.
ŁAD PRZESTRZENNY I WYMOGI JEGO OCHRONY
2.1.
Struktura funkcjonalno - przestrzenna
2.1.1
Funkcja terenu i charakter zabudowy (część ogólna - mapa O/13)
Podstrefa o jednorodności funkcji
mieszkaniowej w części północnej. W części południowej strefa ograniczonego
użytkowania, spowodowana bezpośrednim sąsiedztwem lotniska.
·
Dwie funkcje podstawowe równoważne podzieliły teren na
dwa odrębne obszary:
o
w części północnej (Smochowice, Krzyżowniki) dominuje
zabudowa mieszkaniowa o charakterze domów jednorodzinnych wolno stojących,
częściowo połączonych z małą produkcją, warsztatami.
o
w część południowej dominuje teren lotniska oraz usług
związanych z jego obsługą.
·
Ponadto w podstrefie występują dodatkowe elementy
funkcjonalno – przestrzenne:
o
wzdłuż ulicy Dąbrowskiego lokalizacja terenów
produkcyjnych oraz usługowych (handel detaliczny i półhurtowy w zabudowie
wielkogabarytowej),
o
wzdłuż ulicy Dąbrowskiego oraz ulicy Bukowskiej
lokalizacja zespołów ogrodów działkowych wraz z zabudową tymczasową, częściowo
przeznaczonych do likwidacji,
o
na granicy miasta lokalizacja terenu przeznaczonego pod
Tor Samochodowy Poznań oraz czasowo organizowanej giełdy samochodowej,
o
tereny niezagospodarowane w części północnej
rozproszone wśród terenów mieszkaniowych, w części południowej skoncentrowane
na obrzeżach terenu lotniska,
o
fragment terenów lotniska.
·
W podstrefie występują tereny zamknięte.
2.1.2
Wzajemne zależności między funkcjami (część ogólna - mapa
O/18)
·
Funkcje stymulujące rozwój: lotnisko pasażerskie i
usługi (wzdłuż ulicy Dąbrowskiego).
·
Funkcje zagrożone: mieszkalnictwo.
·
Funkcje agresywne: produkcyjne, handlu półhurtowego.
·
Funkcje wypierane: ogrody działkowe.
2.2.
Podstawowe parametry zabudowy
2.2.1
Wysokość zabudowy (część ogólna - mapa O/14)
·
W podstrefie przeważa zabudowa o wysokości 2
kondygnacji (7 m.).
·
W podstrefie obowiązuje zasada wyznaczania krawędzi na
skraju jednorodnych układów urbanistycznych.
2.2.2
Gęstość zabudowy (część ogólna - mapa O/15)
·
Średni procent zab. działki budowlanej dla terenów
brutto określono od 5 - 15%.
·
Średni procent zab. działki typu POD określono poniżej
5%.
2.3.
Stan zabudowy i zainwestowania
2.3.1
Wartość estetyczna
struktur przestrzennych (część ogólna - mapa O/16)
·
Struktura otwarta
o
obszar Lotniska Ławica i Toru Samochodowego Poznań.
·
Struktura niekompletna
o
Smochowice na północ od ulicy Dąbrowskiego.
·
Struktura rozpoczęta
o
obszar pomiędzy lotniskiem, a ulicą Dąbrowskiego.
2.3.2
Trwałość zainwestowania (część ogólna - mapa O/17)
·
W podstrefie w przewadze występują struktury trwale
zainwestowane.
·
W podstrefie występują również struktury o
zainwestowaniu nietrwałym
o
zespoły ogrdów działkowych przy ulicy Bukowskiej.
·
Tereny o zainwestowaniu trwałym wykazują cechy do
zachowania albo przekształceń.
·
Tereny o zainwestowaniu nietrwałym mogą stanowić
rezerwy rozwojowe miasta.
·
Teren fortu (element XIX–wiecznego zewnętrznego
pierścienia umocnień) o zainwestowaniu w części utrwalonym posiadający cechy do
rewaloryzacji i przekształceń.
2.4.
Fizjonomia miasta
2.4.1
Wloty do miasta (część ogólna - mapa O/19)
·
Wloty drogowe ulicami Dąbrowskiego i Bukowską (styk z
podstrefą E8 – Lasek Marceliński, rejon Strumienia Junikowskiego) uznane
zostały jako makrownętrza o pozytywnym odbiorze, odznaczające się określonym
ładem i zdefiniowaną strukturą funkcjonalno-przestrzenną.
2.4.2
Bramy miasta (część ogólna - mapa O/19)
·
Terminal lotniczy Ławica znajdujący się w granicach
omawianej podstrefy określono jako obiekt zapraszający, pozytywnie
oddziaływujący na przyjezdnych.
2.4.3
Główne ciągi miejskie
W obrębie podstrefy nie ma wykształconych ciągów miejskich
istotnych w skali całego miasta.
2.4.4
Panoramy, punkty i ciągi widokowe (rysunek projektu zmiany
studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania
- UWARUNKOWANIA):
·
Zabudowa podstrefy wyznacza panoramy z punktu
widokowego P10 - skrzyżowanie ulic Wypoczynkowej i Chojnickiej. Widok kreują
dominanty podstrefy, jej zabudowa i tereny otwarte. Stąd jej odbiór jest
wynikiem ich pozytywnego oddziaływania przestrzennego.
3.
UWARUNKOWANIA rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury –
zgodnie z zapisami w części ogólnej