Dzisiaj jest: Niedziela, 07 marca 2021 rok |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
MENU : STUDIUM 2008 Miasta Poznania
![]() A TOM1 Uwarunkowania
Wstęp
I Wprowadzenie
II Część ogólna
Tekst
Punkt 8
Punkt 10
Załączniki graficzne
III Część szczegółowa
IV Bibliografia
V Aneksy
VI Załącznik graficzny do uchwały
B TOM2 Kierunki
C Synteza
|
8.10. Sieć drogowo-uliczna[1]
Sieć drogowo-uliczną miasta stanowią drogi krajowe (nr A2, 5, 11 i 92); wojewódzkie (nr 184, 196, 307 i 430), powiatowe (190 ulic), gminne (1570 ulic) oraz wewnętrzne (419 ulic posiadających nazwę). Układ podstawowy oparty jest o niedawno ukończoną autostradę A-2 (docelowo zapewniającą szybkie połączenia z Berlinem i Warszawą); wloty dróg krajowych i wojewódzkich, oraz obwodowe „ramy” uliczne, o kolejno wzrastającej klasie: - rama I - wokół centrum miasta - ulica klasy głównej, istniejąca (K.Pułaskiego - F. Roosevelta - Królowej Jadwigi - L. Zamenhofa - S. Wyszyńskiego – E.Estkowskiego – Małe Garbary – Solna – F.Nowowiejskiego), przy czym 5 ostatnich ulic „odcinających” północne fragmenty centrum, powinno być w przyszłości zastąpione przez tzw. tangentę północną, w sąsiedztwie linii kolejowej od Zawad do Przepadku, - rama II - wokół śródmieścia - ulica główna o ruchu przyspieszonym, istniejąca (Serbska – Al. Solidarności – W. Witosa - Niestachowska – S.Żeromskiego - S.Przybyszewskiego - W. Reymonta - Hetmańska - L. Zamenhofa – Jana Pawła II – Podwale – Zawady – Główna - A.Hlonda – Most Lecha). Do pełnego obwodu ulicy dwujezdniowej niezbędne jest zrealizowanie tzw. drugiego etapu budowy ul. A.Hlonda (między ulicami Podwale i Główna), - rama III, tzw. obwodnica miejska – aktualnie funkcjonująca jedynie w północnej i fragmentarycznie wschodniej części miasta (ulice Lutycka, Lechicka, Bałtycka i Szwedzka), niezbędna do przebudowy na trasę bezkolizyjną (klasy S lub GP) i uzupełnienia o części: zachodnią, południową i wschodnią). Układ podstawowy uzupełniają nie wymienione ulice klasy G i Z, przy czym wewnątrz I ramy, w obsłudze centrum, ważną rolą komunikacyjną i strukturalną pełni układ obwodowych ulic zbiorczych, stanowiących tzw. ring Stubbena, z brakującym domknięciem w części północnej i wschodniej. Od lat Miasto prowadzi prace zmierzające do pełnego zamknięcia ringu – dla inwestycji tej istnieją rezerwy terenowe.
układ drogowo-uliczny – klasyfikacja
Powierzchnia jezdni przypadająca na 1 zarejestrowany pojazd, wynosi zaledwie 27 m2 . Skutkuje to na wielu odcinkach wyczerpaniem przepustowości, szczególnie na skrzyżowaniach (por. pkt 3.1), przy czym stan przepełnienia często wykracza poza godziny szczytu. Wiele ulic głównych, oprócz swej podstawowej funkcji, z braku odpowiedniej sieci ulic zbiorczych i lokalnych, służy również obsłudze przyległego terenu, a nawet parkowaniu, co powoduje dodatkowe spiętrzenia ruchu i ewidentne kolizje interesów. Szczególnie dotkliwe jest to na śródmiejskich ulicach jedno-jezdniowych (m.in. J.H. Dąbrowskiego, Głogowska, K.Pułaskiego, Bukowska, Garbary), które, oprócz wszystkich wymienionych funkcji, stanowią także główne ciągi tramwajowe, autobusowe, piesze i rowerowe. Ograniczeniem dla pracy całej sieci są także jednopoziomowe skrzyżowania z koleją (w tym aż 4 na szlaku drogi krajowej nr 92) oraz obszary z niewykształconym układem ulic zbiorczych (Świerczewo, Łacina, Zieliniec, Smochowice) lub zupełnym brakiem ulic głównych. To ostatnie dotyczy obszarów peryferyjnych: Morasko-Umultowo, Minikowo-Marlewo, Szczepankowo, Antoninek. Realizowane inwestycje, a szczególnie domknięcie II ramy, odciążenie sieci ulicznej przez szybki tramwaj na Piątkowo i Winogrady, miejski odcinek autostrady i system sterowania ruchem oraz modernizacje krytycznych pod względem przepustowości i zagrożenia wypadkowego skrzyżowań (w tym Rond Rataje i Starołęka), powodują, że średni poziom zatłoczenia od około dziesięciu lat utrzymywany jest mniej więcej na podobnym poziomie. |
Miejska Pracownia Urbanistyczna w Poznaniu, ul. Za Bramką 1, 61-842 Poznań.
tel. + 48 61 63-96-470, fax. +48 61 63-96-498 | mpu@poznan.mpu.pl | www.mpu.pl | Deklaracja Dostępności
|