Dzisiaj jest: Niedziela, 07 marca 2021 rok |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
MENU : STUDIUM 2008 Miasta Poznania
![]() A TOM1 Uwarunkowania
Wstęp
I Wprowadzenie
II Część ogólna
Tekst
Punkt 8
Punkt 10
Załączniki graficzne
III Część szczegółowa
IV Bibliografia
V Aneksy
VI Załącznik graficzny do uchwały
B TOM2 Kierunki
C Synteza
|
8.3. Transport pieszy[1]
Komunikacja piesza jest najpowszechniejszą formą transportu i jednocześnie najmniej docenianą, mimo że w każdej podróży, także samochodem czy komunikacją zbiorową, część drogi odbywa się pieszo. Dawne miejsca i przestrzeń kontaktów społecznych (przed erą motoryzacji), obecnie coraz częściej zawłaszczane są przez pojazdy samochodowe. Trudno mówić o zapisanym w polityce transportowej dążeniu do zwiększenia udziału ruchu pieszego w podróżach, gdy parkujące wzdłuż głównych ulic handlowych pojazdy uniemożliwiają swobodne mijanie się pieszych na chodnikach.
strefy piesze
Mała ilość istniejących stref pieszych i szlaków turystycznych (w miejscach atrakcyjnych kulturowo niekiedy ich brak), przy braku ich ciągłości, nie zachęca do wyboru takiej właśnie formy przemieszczania. Odczuwalny jest brak bulwarów i kładek nad Wartą oraz bardzo częsty brak chodników na ulicach w strefie peryferyjnej. Poważną barierę dla ruchu pieszych stanowią tereny kolejowe. Gęstość wiaduktów w centrum pozwala dość swobodnie przekraczać tę przeszkodę, ale brak połączeń Łazarza z Wildą praktycznie wyklucza ruch pieszy miedzy sąsiadującymi dzielnicami, a w innych relacjach (np. Jeżyce –Sołacz, pętla PST – campus UAM) tory kolejowe poważnie ruch ten utrudniają. Standard obsługi pieszych w śródmieściu może poprawić systematycznie wdrażany projekt Systemu Informacji Miejskiej (SIM), który obejmuje m.in. tablice kierujące ruchem pieszym i informacje turystyczne. Wszystkie inwestycje i modernizacje dróg pieszych realizowane w ostatnim dziesięcioleciu uwzględniały wymagania osób niepełnosprawnych. Nie przebudowywane, starsze obiekty często stanowią bariery dla ruchu tych osób. Nieznacznej poprawie uległy warunki ruchu pieszych w strefach zamieszkania i tzw. strefach „30”, głównie dzięki stosowaniu technicznych środków uspokojenia ruchu oraz czytelnego oznakowania.
|
Miejska Pracownia Urbanistyczna w Poznaniu, ul. Za Bramką 1, 61-842 Poznań.
tel. + 48 61 63-96-470, fax. +48 61 63-96-498 | mpu@poznan.mpu.pl | www.mpu.pl | Deklaracja Dostępności
|